Bitkisel Atık Yağların Geri Dönüşümü

bitkisel atık yağların geri dönüşümü


Çok fazla olmasa da kızartma yemek yapıyorum. İşim bittikten sonra kalan sıvı yağı küçük bir pet şişeye doldurup bitkisel atık yağların geri dönüşümü için evimin yakınındaki marketin geri dönüşüm bidonuna bırakıyorum. Atık yağlarınızı asla lavabolarınıza dökmeyin bu çok kolay işlemi yapın. Bazı marketler, okullar ya da belediyelerde geri dönüşüm kutuları mevcut. 

Ülkemizde her yıl yaklaşık 1,5 milyon ton bitkisel yağ tüketiliyor, özellikle kızartma işlemlerinden sonra 350 bin ton civarında kızartmalık atık bitkisel yağ oluştuğu tahmin ediliyor. 

1 litre bitkisel atık yağ 1 milyon litre içme suyunun kirlenmesine, kanalizasyona döküldüğünde ise kanalların tıkanması başta olmak üzere birçok zarara sebep oluyor.Evimizden nehirlere ya da denizlere ulaştığında su ile karışmadan suyun yüzeyinde tabaka oluşturarak suyun oksijenlenmesini sağlayan tabakayı örterek suda yaşayan deniz canlılarına zarar veriyor. Toprağa dökerseniz, zamanla burada herhangi bir yeşerme olmuyor. 

Bitkisel atık yağların doğrudan ya da dolaylı olarak yağlara karıştırılması, yakıt olarak kullanılması, canlılar üzerindeki olumsuz etkileri nedeniyle yem ve sabun sanayinde kullanılması yasak. 

Bitkisel atık yağlar elektrik üretiminde ya da biyodizel üretiminde kullanılarak geri kazanılabiliyor. Biyodizel bitkisel yağdan yapılan ve modifiye edilmemiş yani orijinalliği bozulmamış tüm dizel motorlarda çalışabilen bir yakıt. Biyodizel kimyasal olarak dizel yakıtlara benzediğinden herhangi bir dizel aracın deposuna doğrudan koyulabiliyor. 

Bitkisel atık yağlar, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın yayınladığı "Bitkisel Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği"ne göre, sadece bakanlık tarafından bitkisel atık yağ toplama, geçici depolama ve geri kazanım lisansına sahip lisanslı kurumlarca toplanmaktadır. Yakınınızdaki toplama merkezini internet aracılığıyla da öğrenebilirsiniz. 

Görsel Google görsellerden alınmıştır. 

49 Yorumlar

  1. Bilinçsiz davranışlar geri dönüşümü olmayan zor durumlara gelebiliyor maalesef.. Bu konuda daha tedbirli olmamız gerektiğini düşünüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. geri dönüşüm konusunda çok hassas davranıyorum ama bir kişinin yapması yeterli değil, herkesin bilinçlenerek, atıklarını geri dönüşüm için hazırlanan noktalara götürmesi ve belediyelerin de bu konuda titiz davranması gerekiyor.

      Sil
  2. Çok doğru bir konuya değinmişsiniz ama keşke siz biz değil de hepimiz yapabilsek bunu. Çünkü ancak o zaman faydasını görürüz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. haklısınız bir kişinin yapması değil, herkesin bu işi görevi kabul etmesi lazım.

      Sil
  3. Çok önemli bir konuya değindin eline sağlık.. Ben de biriktiriyorum atık yağları..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkürler canım, herkesin bilinçlenmesi dileğiyle :)

      Sil
  4. Çok faydalı ve güzel bir öneri yazısı olmuş. Tüm toplumun bilinçli olması dileğiyle...sevgiler Esra hanımcım ❤️

    YanıtlaSil
  5. ben de mümkün olduğunca az yağ kullanmaya çalışıyorum kızartmalarda. çok güzel bir bilgilendrme yazısı olmuş. elinize sağlık

    YanıtlaSil
  6. Çok önemli bir konu gerçekten. Oldukça uzun zamandır atık yağım olmuyor, yağda ocakta kızartmalara veda edeli 8-10 sene olmuştur fırında yapıyorum ve Z. yağı kullanıyoruz.

    YanıtlaSil
  7. Çok faydalı bir yazı olmuş. Nedenlerini de anlattığından bilinçlendirmeye katkı da bulunmuşsun. Migros'un atık yağları toplandığından haberdar değildim. Yakınımızda başka neresi alıyor, bir bakayım.

    Paylaşım için teşekkürler, sevgi ve selamlarımla:)

    YanıtlaSil
  8. Güzel bir konuya değinmişsin. Küçük önlemler sayesinde çocuklarımıza daha temiz ve yaşanır bir dünya bırakırız. Sevgilerimle.

    YanıtlaSil
  9. Sadece atık yağ değil kağıtları bile ayırmadan normal çöplerle atan bi dolu insan var.
    Ülke insanı olarak malesef bilinçsiziz umarım zamanla çevreye duyarlılık daha çok artar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. geri dönüşüm konusunda elimden geleni yapmaya çalışıyorum, inşallah herkes üzerine düşeni yapar, teşekkürler :)

      Sil
  10. Böyle yazılar yazarak insanları bilinçlendirmek çok güzel. Herkes yaparsa ancak bir işe yarar bencede. Ellerinize sağlık

    YanıtlaSil
  11. Çok önemli bir konu ve bunda ben de çok hassasım. Emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
  12. Keşke herkes bilinclense bu konuda. Geleceğimiz ve cocuklarimiz için. Bence geri dönüşüm kutuları her sokakta dört beş evde bir önümüze çıkmali.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. güzel dileklerine katılıyorum ben de canım :)

      Sil
  13. Very interesting post! Thanks for sharing! 👌👌👌

    YanıtlaSil
  14. Çok yararlı bir yazı olmuş severek okuyorum yazılarınızı sizi son derece hanımefendi bulduğumu söylemeliyim:))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim, utandırdınız beni Aşkım Hanım, siz de çok hanımefendisiniz, bende yıllardır beğeniyle takip ediyorum, yazılarınızı ve görsellerinizi :)

      Sil
  15. sebebini anlayamadığım bir sorun nedeniyle tüm arkadaşlarıma cevap veremedim, herkese yorumları için teşekkür ederim :)

    YanıtlaSil
  16. ben Niğde de toplayan kişilere ve kurumlara ulaşamadım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. inşallah orda da öncülük eden birileri bulunur.

      Sil
  17. Çok faydalı bir yazı olmuş. Paylaşıyorum hemen ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok teşekkür ederim Filiz Hanım, çok mutlu ettiniz beni :)

      Sil
  18. A job, very good, I love your blog !!!kiss

    YanıtlaSil
  19. Bazı belediyelerimde atık yağlar toplanıp cüzi miktar destek de veriliyor yaygın olursa daha iyi olur

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. evet onu da bir yerde okumuştum, öyle olursa atık yag toplama da artar.

      Sil
  20. Değerli bilgiler için teşekkürler

    YanıtlaSil
  21. Çevre konusunda ben de çok hassasım. Güzel bir yazı olmuş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Elimden geleni yapmaya çalışıyorum, herkes yapsa çok faydalı olacagız dünyaya

      Sil
  22. Çok faydalı bir paylaşım olmuş. bu konuda çok duyarlı olmak gerekir. Çok teşekkürler.

    YanıtlaSil
  23. marketin geri dönüşümü müüü ay ben de yapayım saool :)

    YanıtlaSil
  24. Bitkisel atık yağların geri dönüşümü çok önemli bir konu. Ama maalesef daha plastik ve cam gibi atıklar hakkında bile bilgilenemezken toplumumuz, bu konuda duyarlılık gösterilir mi bilmiyorum. Bunlara dikkat edilmezse, yakında yaşanabilecek bir dünya kalmayacak. Önemli bir noktaya dikkat çektiniz teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok haklısınız, belediyeler haftanın belli günlerinde atık toplama günü belirleseler bunun için de mahalleleri dolaşsalar belki insanların bu işe ögrenmelerine faydalı olur.

      Sil
  25. Çok faydalı bir yazı olmuş, farkındalık oluşturduğunuz için teşekkürler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Begenmenize çok sevindim, inşallah faydalı olur

      Sil

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski

YAZARIN ADI

ESRA TAKIM

İZLEYİCİLERİM