Tahtaya Neden Vururuz

Tahtaya neden vururuz

Tahtaya neden vururuz. Çok sık yaptığım bu eylemin gerçek anlamının ne olduğunu hiç düşünmemiştim. Ama olmasını istemediğim bir şeyden korunmak amaçlı, farkında olmadan yaptığım bir eylem tahtaya vurmak.
Bugün okuduğum kitapta roman kahramanı tahtaya neden vururuz diye sorunca ben de araştırıp yazsam iyi olur diye düşündüm. 

Belki şimdi yazımı okuyan birçok kişi bu eylemin batıl bir inanç olduğunu, birçok kişi de gülümseyerek kendisinin de yaptığını düşünecektir. 
Tahtaya vurma inancı eski medeniyetlere dayanıyor. M.Ö.2000 li yıllarda Kuzey Amerikan yerlilerinde ve Ege'de Helen uygarlığında başlayan tahtaya vurma ritüeli, Ortaçağda Hristiyan dünyası ile tüm Avrupa'ya ve tüm dünyaya yayılmış. 


Hristiyanlık ve İslamiyetten önce dünyanın birçok yerinde pagan yani çok tanrılı inanışa sahip kişiler ağaçlara tapıyorlardı.
Bu eski dönemlerde insanlar, meşe ağacının çok sağlam ve yüksek olması nedeniyle bazı güçlere sahip olduğuna inanıyorlardı. Yukarıda bahsettiğim iki kültür de meşe ağacına çok sık yıldırım düştüğünü gözlemlemişti. Kuzey Amerika yerlileri meşenin Tanrının yıldırımla yeryüzüne inip üzerinde oturduğu yer olduğuna, Helenler ise Yıldırım Tanrısı olduğuna inanıyorlardı. Kuzey Amerika yerlileri meşe ağacının köküne vurarak ileride başlarına gelebilecek tehlikelere karşı Tanrı ile temasa geçtiklerine inanıyorlardı.
Farklı bir inanışta ise ağaca düşen yıldırımın Tanrı tarafından insanlara gönderilen bir işaret olduğu, Tanrı ile temasa geçmek için yıldırım düşen ağaçlara vurmanın, el yüz sürmenin yararlı olacağına inanmaya başlamışlar.

Avrupa'da yaşayan Keltler gibi bazı topluluklar ağaçları bazı ruhların ya da tanrıların evleri olarak görüyorlardı. Kötü ruhları evlerinden ve ağaçlardan uzaklaştırmak ve şanslarını bozmasını engellemek için ağaçlara vuruyorlardı. 

Ortaçağda Hristiyan din adamlarının tahtaya vurma inanışının temelinde ise Hz. İsa'nın ahşap bir çarmıha gerilerek öldürülmesi yatıyordu. Hatta Avrupa'nın her katedralinde orijinal tahta haçın küçük bir parçasının bulunduğuna inanılıyordu. Buradaki tahtaya vurma ise Tanrıya dua etme, ondan isteme anlamına geliyordu. 

Mısırlılar incir ağacına Almanlar ise dişbudak ağacına vurmayı tercih ediyorlardı. Hollandalılar için ise ağacın cinsi önemli değildi ama ağaç boyasız ve cilasız olmalıydı. Her toplumda farklı şekilde yapılan tahtaya vurma ritüelini siz yapar mısınız, buna benzer inançlarınız var mı, yorum bölümüne yazabilirsiniz.

59 Yorumlar

  1. Doğru yapmayan yoktur:))
    Ben de şamanların yaptığını duymuştum:) Masumca bir koruma güdüsü Koruyanla bir çeşit iletim önemli olan da niyet zaten:)
    Eline sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. haklısın ben koruma güdüsü olarak yapıyorum :)

      Sil
  2. Hiç bu yandan düşünmemiştim:).

    YanıtlaSil
  3. Eline sağlık Esra'cığım, bilim olmayınca, insanlar meşe ağacına niye yıldırım düştüğünü tabii böyle kendi akıllarından uydurdukları şeylere bağlamışlar, şimdi gülüyoruz ve sebebini çok iyi biliyoruz, bir gün gelecek dinler için aynı şeyleri söyleyecek insanlar. Eskiden insanlar çeşit çeşit dinlere inanırdı diye.....söyleyince kızıyorlar çenemi tutayım:)))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tutma bence güzel şeyler söylüyorsun :)

      Sil
  4. Başka kültürlerde de olduğunu hiç bilmiyordum teşekkürler bu güzel bilgi için

    YanıtlaSil
  5. Çok ilginç bilgilermiş teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  6. Çok sık yapmasam da ben de yapıyordum. Tarihçesi ilginçmiş.

    YanıtlaSil
  7. Gene ilginc bir konu zevkle okudum canim❤

    YanıtlaSil
  8. İlginç bir bilgiymiş gerçekten. Ben de batıl inanç olduğunu biliyordum fakat kökenini hiç araştırmamıştım araştırdıysam da şu an hatırlamıyorum.

    Gün içinde yaptığımız çoğu davranışın kökeni binyıllar öncesine dayanıyor. Biz de araştırdıkça farkına varıyoruz tabii.

    Bilgi için teşekkürler, sevgilerle ^^

    YanıtlaSil
  9. Çok hoş bir inceleme yazısı olmuş, tebrik ederim :)

    YanıtlaSil
  10. Tahtaya vurmanın ağaca vurmaktan geldiğini hiç bilmiyordum. Farklı farklı kültürlerde nasıl yeri ve önemi varmış.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. yapılan birçok şey eski kültürlerden gelen anlamını bilmedigimiz alışkanlıklar sanırım :)

      Sil
  11. ben hiç yapmadım sadece batıl inanç deyip geçiyordum :) sağolasın bilgiler için

    YanıtlaSil
  12. Ara sıra yaptığım bu eylemin sebebini hiç düşünmemişim bende :))

    YanıtlaSil
  13. Çok hoş ve ilginç bir yazı olmuş, emeğine sağlık:)

    YanıtlaSil
  14. Ben de yapıyorum, değişik bir alışkanlık işte :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bendeki de sadece el alışkanlıgı, haklısın :)

      Sil
  15. ne saçmaymış bir daha vurmam tahtaya felan batılca bir şey ve dinimizle alakasız bir şeymiş iyi ki okudum yazınızı:)

    YanıtlaSil
  16. Çok gizem doluymuş.Valla evrenin şifreleri bir sürü bakalım daha neler öğreneceğiz.Sağol canım değerli paylaşımın için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. gizemli konular ilgimi çeker her zaman :)

      Sil
  17. bu kadar eskiye dayandığını ve böyle inanışları olduğunu bilmiyordum. Kaleminize sağlık

    YanıtlaSil
  18. İlginç geldi bunu bilmiyordum teşekkürler emeğinize sağlık :) bu arada büyük blog takip etkinliğinden geliyorum sizide beklerim :)

    YanıtlaSil
  19. Hristiyanlıktaki anlamı çok dikkatimi çekti. Ondan bana hikaye çıkar, sanki. Aslında bir yandan bakınca, eski anlamıyla "saygı" duyuyorsun.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısın, hikayeni merakla bekliyorum :)

      Sil
  20. Ne güzel bir bilgilendirme yazısı olmuş.ellerinize sağlık ❤️

    YanıtlaSil
  21. Ben pek yapmadım, ama vururken "şeytan kulağına kurşun" deyiminin kullanılmasının sebebini araştırma yazınızı okuyunca anladım. Emeğinize sağlık. İyi ki sayfama geldiniz, aksi halde ben bu bilgiden mahrum olacaktım. Sözümü yeni kitabımdan bir alıntıyla bitirmek istiyorum. "Karşımıza çıkan, etrafımızda olan herkesin bir nedeni vardır; ya bizi bir yere götürür ya da bize bir şey öğretirler..." tıpkı sizin yaptığınız gibi. Tesadüfen sayfama geldiniz, sonra ben iadeyi ziyarette bulundum ve sonra sayfanızdan bilgilenmiş br şekilde ayrıldım...:) Sevgiler.

    YanıtlaSil
  22. Ne kadar değişik anlamları varmış.

    YanıtlaSil
  23. Sadece bizde degil, hemen hemen bütün toplumlarda var sanırım. İlginç bir inanış.Eskiden ben de yapardım ama artık tahtaya vurmayı bıraktım.☺

    YanıtlaSil
  24. Bir arkeolog olarak zevkle okudum 😘🤗

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben de arkeolog olmayı çok istemiştim :)

      Sil
  25. Deryaninsporgunlugu13 Mart 2018 11:31

    Avusturyada da cok yaparlar ��

    YanıtlaSil
  26. Çok sık yaparım tıktık🤗🤗🤗

    YanıtlaSil
  27. ayyy bizim ailede çok yapılıyoo :)

    YanıtlaSil
  28. Bu kadar çok medeniyetin ortak geleneği olduğunu sayenizde öğrenmiş bulunuyorum çok teşekkür ederim. Bazı kişilerin parmağını vurmak için sağına soluna ve arkasına dönerek telaşla ağaç aramasının sebebini şimdi anlıyorum. O hareketi ben hiç yapmadım çünkü, bizim inancınıza göre hurafeler ve İslam öncesi dinlerin takliti yasaktır. Yapanları da hiç yadırgamam özellikle belirtmek isterim.
    Değerli arkadaşım yaptığınız bu güzel araştırma için size teşekkür ediyorum ve bunu öğrendiğime sevindim bu faydalı bilgiler için sizi kutluyorum 👍👏

    YanıtlaSil
  29. Çok ilginç bir yazı olmuş teşekkürler. Hiç duymamıştım.

    YanıtlaSil
  30. Tahtaya vurma geleneği eski Türklerde de vardır. Eski Türkler doğa ile iç içe yaşadıklarından doğaya ait her şey değerliydi ve onların bazı koruyucu özelliklerinin olduğu düşünülürdü. Eski Türk mitolojisi ve destanlarda zaten ağaç kültü vardır. Buradan hareketle tahtaya vurmanın bazı kötülükleri uzaklaştıracağı inanışı yaygındı. Teşekkürler verdiğiniz bilgiler için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eklediginiz bilgiler için teşekkür ederim

      Sil
  31. Tahtaya vurmak aslında şamanizim dininden kalma bir inanış veya alışkanlıkmış. Nazar boncuğu da sanırım şamandan kalma bir inanış. Ben tahtaya vurduğumda daha çok korkarım tahtaya vurunca istemediğim olayın kapısını çalıyormuşum gibi hissederim :D

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Daha yeni Daha eski

YAZARIN ADI

ESRA TAKIM

İZLEYİCİLERİM